Connect with us

Hi, what are you looking for?

ΕΛΛΑΔΑ

Γιατί πρέπει να ρίχνουμε αλάτι στους δρόμους όταν χιονίζει;

Αλάτι στους δρόμους: Τις τελευταίες ημέρες διαβάζουμε συνεχώς για το κύμα κακοκαιρίας που θα πλήξει ακόμη και την Αττική. Η «Μπάρμπαρα» θα παγώσει κυριολεκτικά όλη τη χώρα φέρνοντας χιόνια ακόμη και στην Αθήνα. Είναι, λοιπόν, χρήσιμο να ξέρουμε γιατί πρέπει οι δρόμοι αλλά και οι αύλειοι χώροι να έχουν πάνω τους αλάτι προκειμένου να μην πιάσει πάγος.

Έχετε ωστόσο αναρωτηθεί, γιατί χρησιμοποιούμε χοντρό αλάτι (αποχιονισμού) για το λιώσιμο των πάγων, γιατί ρίχνουμε αλάτι στους δρόμους, στα σκαλοπάτια και φυσικά σε εξωτερικούς χώρους;  Η απάντηση είναι πως το αλάτι μειώνει το σημείο πήξης / τήξης του νερού.

Ο πάγος σχηματίζεται όταν η θερμοκρασία του νερού φτάσει στους 0 βαθμούς Κελσίου. Όταν κάποιος ρίξει αλάτι στον πάγο, αυτή η θερμοκρασία αυτόματα πέφτει. Πρακτικά αυτό σημαίνει πως το αλάτι διαλύεται εντός του υγρού νερού στον πάγο και χαμηλώνει το σημείο ψύξης του. Μήπως είναι απαραίτητο να αγοράσετε αλάτι σε περίπτωση που στην περιοχή σας εκτιμάτε πως οι καιρικές συνθήκες το επιβάλλουν;

Το αλάτι κατεβάζει το σημείο τήξης

Ενώ ο βαθμός πήξης μειώνεται, ο βαθμός τήξης παραμένει αμετάβλητος και ο πάγος λιώνει. Το αλάτι κατεβάζει, λοιπόν,  το σημείο τήξης.

Συγκεκριμένα, οι κρύσταλλοι του αλατιού, παρεμβάλλονται στα μόρια του πάγου, τον οποίο εξασθενούν και τον διασπούν, κατεβάζοντας το σημείο πήξεως του νερού (κάτω από τους 0 βαθμούς). Έτσι δεν το αφήνουν να παγώσει.
Για παράδειγμα το θαλασσινό νερό, που είναι μείγμα νερού και αλατιού, πήζει σε χαμηλότερη θερμοκρασία από 0 °C. Ανάλογα με την περιεκτικότητά του σε αλάτι το σημείο πήξης μπορεί να πέσει στους -21 βαθμούς ή ακόμη και στους -40 βαθμούς Κελσίου.

Παρόμοια, αν στο νερό του ψυγείου του αυτοκινήτου προσθέσουμε κατάλληλο υγρό (αντιψυκτικό), το μείγμα πήζει στους -10 °C. Με αυτόν τον τρόπο, το σύστημα ψύξης του κινητήρα προστατεύεται από την αύξηση του όγκου του νερού που θα συνέβαινε κατά την πήξη του.

Tips

  • Aν κάποιος ρίξει στερεό αλάτι πάνω από το πάγο στο δρόμο τότε τη δουλειά θα πρέπει να τη κάνει είτε ο ήλιος (να τήξει μέρος του χιονιού) ή τα ελαστικά των αυτοκινήτων (τριβή). Οπότε σε αυτή τη περίπτωση θα δημιουργηθεί ένα στρώμα τήγματος, κι έτσι το τελευταίο θα αναμιχθεί με το αλάτι, κάτι που θα έχει ως επακόλουθο τη πτώση της θερμοκρασίας δημιουργίας πάγου.
  • Αν, ρίξει κάποιος αλάτι, πριν το χιόνι, τότε επαφίεται στη σχετικά “υψηλή” θερμοκρασία του οδοστρώματος, οπότε το πρώτο χιόνι που θα πέσει θα τακεί, κι έτσι θα αναμιχθεί με το αλάτι που θα έχει ήδη ρίξει ο άνθρωπος στο δρόμο οπότε, πάλι θα “πέσει ” η θερμοκρασία παγοποίησης του νερού.

 

Σχετικά άρθρα

ΕΛΛΑΔΑ

Σεισμική δόνηση με μέγεθος 4,0 στην κλίμακα Ρίχτερ κατέγραψε, στις 23:05, το σεισμολογικό δίκτυο του Γεωδυναμικού Ινστιτούτου του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών. Το επίκεντρο της...

ΕΛΛΑΔΑ

Τρικάκια πέταξαν μέλη του Ρουβίκωνα έξω από το σπίτι του Κωνσταντίνου Τασούλα, λίγες ώρες μετά την εκλογή του ως προέδρου της Δημοκρατίας. Η επίθεση...

ΕΛΛΑΔΑ

Εξιχνιάστηκε από τις Αρχές διάρρηξη, με τη μέθοδο του «ριφιφί», που είχε λάβει χώρα το Πάσχα του 2008 σε υποκατάστημα τράπεζας στην Κηφισιά. Ως...

ΕΛΛΑΔΑ

Αυξάνεται διαρκώς ο αριθμός των επιχειρήσεων και οι προσφερόμενες θέσεις εργασίας στην 39η «Ημέρα Καριέρας» της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (ΔΥΠΑ), η οποία θα πραγματοποιηθεί...

Copyright © 2020 Updatetimes.gr