Connect with us

Hi, what are you looking for?

ΕΛΛΑΔΑ

«Θησαυροί φιλελληνικής ζωγραφικής» στο Μουσείο Μπενάκη

Το δωμάτιο με τους θησαυρούς φιλελληνικής ζωγραφικής από τη συλλογή του Ιδρύματος Αντώνιος Ε. Κομνηνός στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Κουμπάρη 1 φέρει πάνω απ’ όλα τη συγκίνηση του ευρωπαϊκού ρομαντισμού του 19ου αιώνα για τον Αγώνα Ανεξαρτησίας της Ελλάδας. Μίας χώρας ταυτισμένης στο υποσυνείδητο της Δύσης με την αρχαία Ελλάδα και πηγή ευαισθησίας του ευρωπαϊκού φιλελληνικού εικαστικού κινήματος για την επανάσταση ενός μικρού λαού απέναντι σε υπεράριθμο δυνάστη.

Τα έργα της έκθεσης «Θησαυροί φιλελληνικής ζωγραφικής» παρουσιάζονται από τις 3/11/2021 έως τις 9/1/2022 και για πρώτη φορά στο κοινό, ολοκληρώνοντας τον κύκλο των επετειακών εκθέσεων του Μουσείου Μπενάκη για τα 200 χρόνια της Ελληνικής Επανάστασης.

Εκπροσωπούνται κορυφαίοι φιλέλληνες ζωγράφοι από τη Δανία, την Αγγλία, τη Γερμανία, τη Γαλλία, την Ιταλία, αλλά και Έλληνες οι οποίοι στη μετεπανασταστική περίοδο μετασχημάτισαν τα ευρωπαϊκά φιλελληνικά πρότυπα στη νεοελληνική τέχνη. Όπως ο Θεόδωρος Βρυζάκης με τον πίνακα «Η Κόρη των Αθηνών» (1860), προσωνυμία της Τερέζας Μακρή, στην οποία ο λόρδος Μπάιρον αφιέρωσε το ποίημα του «Maid of Athens».

Την έκθεση επιμελείται εκ μέρους του Ιδρύματος Αντώνιος Ε. Κομνηνός η ιστορικός τέχνης Φανή-Μαρία Τσιγκανάκου, για πολλά χρόνια επιμελήτρια του Μουσείου Μπενάκη. «Είναι μία έκθεση ρομαντικής μυθοπλασίας χωρίς ρητορείες, που συγκινεί το κοινό. Αυτός άλλωστε ήταν ο σκοπός των φιλελλήνων ζωγράφων», αναφέρει η επιμελήτρια και προσθέτει: «Οι δυτικοί ζωγράφοι συμπάσχουν με τον ελληνικό λαό και οι παραστάσεις τους αγγίζουν διάφορες πτυχές του ευρωπαϊκού φιλελληνικού ρεπερτορίου.

Η θρησκεία και η αρχαιολατρεία, ένα είδος αναβίωσης του πνεύματος των σταυροφοριών ενάντια στην ημισέληνο, και η αλληλεγγύη στους απογόνους των αρχαίων Ελλήνων αποτελούν πηγές έμπνευσης, που συνέβαλαν στην άνοδο του φιλελληνισμού. Είναι μία έκθεση σημαντική, επίσης, για τη διαφορετική προσέγγιση των ζωγράφων σε ποικίλα θέματα: Ηρωισμού, πατριωτισμού, καταστροφών, αυτοθυσίας, διδακτισμού, αλληγορίας».

Στο δωμάτιο με τους θησαυρούς του Ιδρύματος Αντώνιος Ε. Κομνηνός στο Μουσείο Μπενάκη υπάρχουν δείγματα από τοπιογραφίες, παρακολουθώντας τις μεταμορφώσεις της πόλης των Αθηνών στη διάρκεια του 19ου αιώνα όπως και τη διαφορετικότητα εθνικοτήτων των ζωγράφων.

Μία από τις πλέον ευφάνταστες είναι η ελαιογραφία «Άποψη της Αθήνας με την Ακρόπολη και τον Λόφο του Αστεροσκοπείου» (1857) του αυστριακού ζωγράφου, σκηνογράφου Γιόζεφ Χόφμαν, με τρεις φιγούρες στο κέντρο του πίνακα που παραπέμπουν στη βιβλική «Φυγή στην Αίγυπτο», θέμα προσφιλές στους οριενταλιστές του 19ου αιώνα. Στον αντίποδα, η ρεαλιστική απεικόνιση της «Ακρόπολης από Βορειοδυτικά» (1892) φωτισμένης με τον χρωστήρα του Δανού ζωγράφου Peder Mork Monsted, μπροστά από τους μαλακούς όγκους του Υμηττού.

ΔΕΙΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΕΔΩ

ΠΗΓΗ:ΑΠΕ-ΜΠΕ

Σχετικά άρθρα

ΚΟΣΜΟΣ

Η Αναπληρώτρια Γενική Γραμματέας του ΟΗΕ, Amina Mohammed, εξέφρασε τη λύπη της που η ανθρωπότητα έχασε την «ηθική της πυξίδα» στη Γάζα, με επιζήμιες...

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η τουριστική έκθεση Tourism Plus Shanghai 2024, θα πραγματοποιηθεί στις 26-30 Μαρτίου, όπως ανακοίνωσαν οι διοργανωτές. Καλύπτοντας εμβαδόν εκθεσιακού χώρου 600.000 τετραγωνικών μέτρων, η...

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Με λογισμό και μ’ όνειρο» στήθηκε η έκθεση- αφιέρωμα στη ζωή και το έργο του Γιάννη Κωστόπουλου στο Μουσείο Μπενάκη, με τίτλο «άνδρα πολύτροπον»,...

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Με την εκτίμηση πως και το 2024 θα αποδειχθεί πολύ θετική χρονιά για την Ελλάδα, ολοκληρώθηκε η συμμετοχή του ΕΟΤ στην Έκθεση Τουρισμού «Destinations:...

Copyright © 2020 Updatetimes.gr